Jukka Vornanen

VR:n monopoli on purettava

VR on tänään ilmoittanut lopettavansa lähes puolet Turun ja Tampereen välisistä junavuoroista. Turun ja Helsingin väliltä yhteyksiä karsitaan kolmannes. Turun seudulle VR:n leikkaukset ovat erityisen raskaita.

 

Viisi vuotta sitten olin vielä vankka VR:n kannattaja, mutta sittemmin VR:n monopoliasema on vienyt suomalaisen junaliikenteen aivan väärille raiteille. VR on tähän asti ollut kyvytön vastaamaan joukkoliikenteen hintakilpailuun ja yhtiön toistuvat sopeuttamistoimet rampauttavat suomalaisen raideliikenteen. Vaikuttaa ikävästi siltä, että VR:n liiketoimintasalkussa kaikki muut osa-alueet ajavat henkilöjunaliikenteen ohi. Monopolinsa ansiosta VR voisi halutessaan lopettaa suuren osan maamme junavuoroista, vaikka kilpaillussa tilanteessa jokin toinen yhtiö saattaisi saada osan VR:n hylkäämistä reiteistä kannattaviksi.

 

VR:n monopolisopimus yltää tällä hetkellä vuoteen 2024. Tällä menolla Suomessa on 9 vuoden päästä todella surkea raideliikenne. VR:n monopoli on purettava viimeistään kuluvan sopimuskauden jälkeen ja nykyisen sopimuksen keskeyttäminen on selvitettävä.

 

Linja-autoliikenteen kilpailuttaminen on osoittautunut sekä paikallis- että kaukoliikenteessä toimivaksi ratkaisuksi. VR:n omistajaohjausta saadaan tuskin koskaan toimimaan. Kaukojunaliikenne voidaan kilpailuttaa reittikokonaisuuksina samalla tavalla kuin paikallisessa bussi- ja junaliikenteessä toimitaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Niin sitten kolem eri yhtiötä eri aikaan lähtee raiteilta 1 ja pitää sitten varmistaa se että menee oikean yhtiön junaan. Jos myöhästyy niin seuraava oman yhtiön juna lähtee sitten milloin ?

Käyttäjän JukkaVornanen kuva
Jukka Vornanen

Lisäsin blogiin viimeisen kappaleen kilpailutuksesta. Kilpailutusta ei tietenkään tehdä vuoroittain, vain reiteittäin. Kilpailutetaan esim. Helsinki-Tampere välin vuorot yhtenä pakettina. Näin toimitaan myös linja-autoliikenteen kilpailutuksissa.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Tämä sitten kohtelee eri tavalla yhtiöitä, toiset reitit ovat kannattavampia kuin toiset. Ja samalla Kemijärvi - Helsinki reitti on pitkä ja vaatii eri tavalla tukitoimintoja kuin Helsinki - Lahti

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #9

Ei kohtele eri tavalla, kaikki saavat jättää tarjouksen! Eri reiteillä on luonnollisesti eri kannattavuus ja kun tarjouskilpailu toteutetaan, ovat varmasti joidenkin reittien tarjoukset negatiivisia, eli valtio joutuu tukemaan liikennettä jotta siihen saadaan toimija.

Käyttäjän SameliSivonen kuva
Sameli Sivonen

Eikös tällöin luoda vain väliaikainen monopoli kyseiselle välille? Paremmalta ajatukselta tuntuisi pitää se monopoli valtion ohjauksessa, jolloin pystytään määräämään palvelutaso.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #14

Tuntuisihan se joistakin, samaan syssyyn linja-autoliikenteen monopoli. Seuraavaksi voisimme kansallistaa henkilöautot, joita saa leasata valtion monopolilta. Tämän jälkeen kohteeksi voitaisiin ottaa ruokakaupat, koska tosiasiassahan yhteiskunta luo jo alueellisen monopolin kaavoituksellaan. Pikku hiljaa saammekin rakennettua sen täydellisen yhteiskunnan jossa kaikkien on hyvä olla.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero Vastaus kommenttiin #21

Onko kaavoitus mielestäsi onnistunut?. Kaavoittamalla ei ainakaan saavuteta ihanne yhteiskuntaa,

VR on vain jäänyt ajastaan jälkeen, nyt tarvis tehdä jotakin ja nopeasti.

Käyttäjän SameliSivonen kuva
Sameli Sivonen Vastaus kommenttiin #21

Max, en tainnut argumentoida kilpailua tai markkinataloutta vastaan, vaan yksityiselle toimijalle monopolin luomista.
Linja-autoliikenteen kilpailu on huomattavasti helpomi järjestää, sillä tiellä ja voi ajaa useampi auto samaan aikaan, ja vielä eri suuntiin, toisin kuin raiteilla. Toki voidaan kieltäytyä keskustelusta ja ymmärtää tahallaan väärin, jos siitä jotain mielihyvää ja ylemmyydentunnetta saa, mutta en itse koe tuollaista ajankäyttöni arvoiseksi, eikä se tuo mitään tähän keskusteluun.
Tässä yksi ihan hyvä aihetta käsittelevä kolumni.
http://m.taloussanomat.fi/kolumnit/2012/08/31/yksi...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #47

En ymmärtänyt tahallani väärin. Kilpailun voi luoda joko antamalla sen rajoitetun monopolin, kuten Linja-autojen paikallisliikenteessä, tai vaikkapa valtion konttorikalustehankinnoissa, tehtään tänään. Tai sitten annetaan lisenssi useammalle toimijalle. Jo yhdelle raideparille mahtuu aika monta junaa per vuorokausi. Monopolin ylläpitämiselle pitäää mielestäni aina olla todella vahvat perusteet. En itse näe ensimmäistäkään kestävää perusteita VR:n monopolille.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Pitäiskö tehdä kolmas raide.

Mielestäni VR ei ole toiminut tehokkaasti, lipunmyynti VR-automaatteissa ja netistä ostaminen on jostakin 1990 luvulta, nyt eletään 2015 vuotta.

Ilmeisesti VR on unohtanut tärkerimmän, asiakkaat.

Jos VR:n palvelu tätä tasoa, kiskot kannattaisi panna rullalle ja keriä pois.

VR on lähinnä keskittynyt tekemään tulosta omistajilleen, josakin vaiheessa VR:än on herättävä.

Lentämällä Oulu-Helsinki on nopeampi ja edullisempaa kuin VR:llä. Lentämällä Oulu Helsnki 29€, halvempi kuin Onnibus Oy; nyt hinta 35€.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Kuten yksi konuktööri selitti matkustajille saatuaan heiltä raiteille pysähtyneestä junasta ankaraa palautetta: "ei mulle tarvi perustella, kyllä mä tiedän, että VR on perseestä, koska oon ollut VR:llä töissä jo kymmenen vuotta. Veturitallit on vuokrattu hippien taidetaloiksi ja junat seisoo taivasalla..."

Siis, entä jos valtio unohtaisi voiton tavoittelun ja laittais VR:n kuntoon ja lipunhinnan kohdalleen ?

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Lippuautomaatit voisi tehdä toimiviksi Lapualla ei ainakaan mikään helpoin masiina, samoin nettitisivut erittäin monimutkainen. Nämä kun laittaisivat kuntoon lipunmyynti tulisi nousemaan, hinnat olivat mielestäni jo kohtuulliset.

VR:n kannattaisi otta oppia OnniBus oy:n nettisivuista, homma pelaisi.

Matias Härkönen

Muuten hyvä, mutta mielestäni meillä ei ole varaa odottaa enää 9 vuotta, vaan monopoli tulee purkaa välittömästi.

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Niinpä. Monopoli olisi itse asiassa pitännyt purkaa jo kymmenisen vuotta sitten, jolloin tilanne kaiketi oli raideliikenteessä vielä siedettävällä tasolla. Nyt homma kusee ihan täysillä reisille ja yhdeksän vuoden päästä tilanne tuskin on yhtään parempi. Ja vassari liikenneministerikin aikoinaan suostui jatkamaan monopoliasemaa vuoteen 2024. Onhan vasemmistolle vapaa kilpailu ruma sanapari. Jos monopolille olikin joskus tarvetta, niin nyt olisi iso tarve purkaa se ja nopeasti.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Siinäpähän kilpailutatte. Ongelmaksi tosin taitaa muodostua siinäkin tapauksessa yhtälö, jossa toisella puolella on raideliikenteen kustannustaso ja -rakenne, ja toisella puolen matkustajavolyymi. Se kun on raideliikenteen kannalta suomalaisilla välimatkoilla & suomalaisilla matkustajamäärillä enemmän kuin haastava verrattuna kumipyörillä kulkevaan liikenteeseen.

Sivumennen sanoen, samaa yhtälöä voisitte vilkaista myös täällä Turussa, ennen kuin poltatte muutaman sata miljoonaa kiskoihin.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Se, mitä Turun raideliikenteen ja VR:n pelastamiseksi tarvittaan - jos sitä pidetään tärkeänä - on kaksiraiteinen rautatieyhteys välille Turku - Pietari. Tästä olen kirjoitellut eri foorumeilla jo yli 20 vuotta, ei tunnu kiinnostavan ketään. Mikään muu keino, erilaiset poppakonstit ym., ei nykytilannetta muuta. Ei edes se uskonnolliset mitat saanut saarnaaminen kilpailuttamisen autuudesta.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Edellisellä viittauksellani Turkuun tarkoitin kyllä Vornasen puolueen kovasti lobbaamaa raitiotietä, jossa ei ole logistisessa ja kustannusmielessä minkään valtakunnan tolkkua, ja joka tulee parhaimmillaan olemaan vakava isku sekä Turun taloudelle, että Turun joukkoliikenteen kehitykselle.

Toki samantyyppinen järkeily koskee myös ehdottamaasi kaksoisraidetta Pietariin. Kustannusrakenne on niin raskas, ettei siinä ole liikennemääriin nähden minkäänlaista tolkkua.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #27

Turun raitiovaunurenessanssin kohdalla olen samaa mieltä, Pietarin radan kohdalla olet yksiselitteisesti väärässä. Syynä lienee näköharha:

Kansantlaouden kannalta ihmisten liikkuminen on toisarvoista. Kaiken a ja o on tavarallikenne. Venäjällä on lähes 200 miljoonan ihmisen markkinat, ja vesiliikenne on edelleen maailmankaupan keskeinen väline. Venäjällä on ulkomaankaupan toimivia satamia vähän.Pietari on jatkuvasti tukossa, ja Laukaaseen rakenteilla oleva öljyterminaali tullee toimimaan yhtä takkuisesti kuin kaikki muukin Venäjällä.Viipurin mahdollisuuksia tuskin kukaan ottaa tosissaan. Lisäksi on Suomen kansallinen etu, että Viipurin satama tehdäään tarpeettomaksi hankkeeksi Venäjälle.

Venäjänkaupan avain on Suomi: Suomessa on 5 keskeistä, toimivaa satamaa: Turku, Hanko, Helsinki, Porvooo ja Kotka. Kaksiraiteinen Turku-Pietari -rata palvelisi kaikkien näiden satamien tavaraliikennettä ja helpottaisi Venäjän ulkomaankauppaa tavalla, joka toisi Suomelle biljardeja euroja transitomaksuina, molempiin suuntiin. Ei tarvitsisi oikeastaan kuin lastata ja purkaa ja laskea rahoja.

Matkustajaliikenne olisi tuossa vai pikku yksityiskohta ja taloudellisesti vähämerkityksinen. Mitään muita tehokkaita tavarankuljetusväyliä Venäjällä ei ole. Samalla tuo ratta vähentäisi maantieliikennettä tavalla, joka vaikuttaisi merkittävästi Suomen tiederkon ylläpitoon.

Tosiasia, joka näkyy jo "viikinkiajan" kaupankäynnissä on, että lyhin ja kustannustehokkain reitti Kaukoidästä Venäjän kulutuskeskuksiin kulkee Itämeren ja Suomen kautta.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Mitä arvelette siellä Turussa, ovatko parhaimmillaan hyvin edulliset Onnibus ja Åbus vieneet matkustajat VR:ltä?

Käyttäjän JaniHtnen kuva
Jani Hätönen

Kysymys lienee retorinen? Samassa ajassa pääsee perille ja välipysäkkejäkin on..

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Totta ihmeessä VR:n monopoli pitää purkaa. Ei sille tarvita edes perusteluja, säilyttäminen sitä vastoin pitää pystyä perustelemaan. Blogissa ilmenee hyvin miksi purkamista tulee kiirehtiä. En kuitenkaan ymmärrä miksi valtion pitäisi odottaa täysin omistamansa yhtiön kanssa solmiman sopimuksen päättymistä? Pelkurimaista piilotteluahan se olisi, sillä tavalla sysätä vastuu nykyhetkestä menneiden päätösten tekijöille. Haluan uskoa, että valtio pystyy itsensä kanssa sopimaan.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Paljon monopolin poistamista järkevämpää olisi VR:n palauttaminen valtion laitokseksi palveluvelvollisuuksineen. Nyyiset ongelmat pohjautuvat yritysleikkiin, jota on julkisella puolella harrasteltu jo pidemmän aikaan. Kiskoille kun ei aitoa kilpailua mahdo, ellei jokainen toimija saa oikeutta rakentaa omaa rataverkkoaan - kiskoilla kun ei voi ohittaa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Käsittääkseni kiskoilla ohitetaan jatkuvasti ja rutiininomaisesti vaikka on vain yksi toimijakin.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Turkuun tulee yksi raidepari, yksi kiskotus. Nopeampi voisi siis ohittaa. Ojan kauttako?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #16

Rautateillä on tapana käyttää vaihteita ja sivuraiteita.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #17
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #19

Yleensä aika hyvin, koska rautatieliikenne perustuu aikataulusuunnittelun.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #22

Pinko! Joten, milläs siinä sitten kilpailet? Vaunujen värillä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #25

Vaikka hinnalla ja palvelulla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #28
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #30

Voihan sen noinkin todeta, että argumentit loppuivat.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #16

Tänä päivänä rautateillä ohitukset tehdään ymmärtääkseni rinnakkaiskiskoilla. Konsepti muistuttaa paljolti maantien ohituskaistaa, paitsi ettei kiskoilla luonnollisesti ole kaistoja.

p.s. Eikö se raidepari kulje Turusta pois?

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #18

Jos Turkuun tulisi kaksiraiteinen rautatie, voisikin ohittaa - mutta silloin voisi kulkea vain yhteen suuntaan, ja toimijoita voisi olla vain kaksi.

PS: kaikki raiteet kulkevat periaatteessa Helsingistä poispäin. Syystä?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #20

Kyllä ne raiteet toimivat käsittääkseni molempiin suuntiin.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #20

Ai niin se syy. Koska, hyvää ystävääni Juliusta mukaillakseni, kaikki raiteet johtavat Tampereelle!

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #16

Tämä keskustelu on lipsahtanut pahasti sivuraiteelle!

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

VR:n hintataso on täysin tahtoasia.

Jostain syystä VR:n hallitus ei halua hintoja laskea. Vaikka siihen olisi varaa. VR tekee noin 10 miljoonaa € voittoa vuodessa.

Haluaako tämän hetken VR-yhtiön hallitus alasajaa VR:n toiminnan, että sen voisi yksityistää? Vai onko jokin muu syy?

VR-yhtiön voisi purkaa ja alkaa hallinnoida junaliikennettä viraston kautta. Paras (ja demokraattisinta) olisi, että ylin päätösvalta olisi eduskunnassa.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Juuri näin. Pitäisi tunnustaa, että kaiken yhtiöittäminen on ollut munaus. Mutta suomalainen poliitikkohan ei virheitä tee, joten...

Käyttäjän JaniHtnen kuva
Jani Hätönen

"kyvytön vastaamaan joukkoliikenteen hintakilpailuun ja yhtiön toistuvat sopeuttamistoimet"
--> firma ei kykene kilpailemaan koska kustannukset ja kannattamattomat reitit, mutta samaan aikaan pitäisi olla sopeuttamatta.

Ah, punavihreä talousosaaminen <3

Raiteista yleensä; kankkulan kaivo tällä väestötiheydellä. Kunnon tiet palvelevat kaikkea kumipyöräliikennettä, jota on myös helpompi kilpailuttaa ja johon voi tulla uusia toimijoita pienemmillä investoinneilla. Lisäksi kääntyvät etupyörät ovat verraton kilpailuvaltti jos tulee tarpeita vaihtaa reittiä.

Käyttäjän OlliBackstrom kuva
Olli Bäckström

Jos Oy Yritys Ab haluaa rakentaa oman junaradan Helsingistä Turkuun, niin se yritykselle sallittakoon. Uskoisin kaavoitusasioidenkin järjestyvän jouhevasti ja markkinatalouden parhaimpien periaatteiden mukaisesti, kunhan vain yksityinen rautatieoperaattori tekee reitin varrella oleville maanomistajille tarpeeksi suuria ostotarjouksia maatilkuistaan. Esimerkiksi talousvaikeuksista kärsivä Salon kaupunki saattaisi hyvinkin suostua kaavoittamaan yksityistä rautatietä vain kymmenellä miljoonalla eurolla per kilometri.

Jaakko Hiltunen

Monopolin purkaminen tuskin on ratkaisu.Ennenkuin voi asiaa edes harkita fiksusti,voisitte tutustua ruotsin "onnistuneeseen" raideliikenteeseen tai Brittein saarilta. Tuskin VR mielellään vähentää liikennettä eri rqtaosuuksilla.Perustelut löytyvät tämän päiväisestä tiedotus tilaisuudesta.

Käyttäjän EljasPlh kuva
Eljas Pölhö

Ruotsin "onnistuneessa" raideliikenteen vapauttamisessa on syntynyt tilanne, että junilla kulki viime vuonna enemmän matkustajia kuin koskaan historian aikana. Trendi on päinvastainen kuin Suomessa. Ainoa harmi on, että ensin punavihreät hallitukset, sitten porvarihallitukset ja nyt taas punavihreä hallitus ei halua myöntää riittävästi määrärahoja ratojen normaaliin kunnossapitoon. Satsataan mieluummin suuriin suunnitelmiin kuin olevan ylläpitoon. Suomessa taas rautatiepolitiikka on annettu VR:n johdon vastuulle. Kun supistamiset, irtisanomiset ja valtion omaisuuden myynti kasvattavat bonuksia, niin kehityksen suunta on ymmärrettävä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Perustelut löytyvät tämän päiväisestä tiedotus tilaisuudesta."

Vaikutat tietävän perustelut, kertoisitko lyhyesti?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Voitaisiinko kilpailutuksenb myötä raideliikennettä keskittää Turku- Helsinki- Tampere ellei niin käy vääjämättä kuten bussiliikenteestä on saanut huomata. Vaan onko tulevaisuus sitä ettei junalla (oli sitten VRn tai ei) pääsisi ratinankaupunkia pohjoisemmaksi ja ekös suomen sisäinen lentoliikenne muutenkin ole kaiken päällisiksi lopuillaan eli ei enään lentoja jyväskylään tai rovaniemelle. On kuitenkin totta ettei rautatien monopolille ole tarvetta tai perusteita.

Yossi Smed

Oi niitä päiviä, kun junalla pääsi vakiohintaan paikasta A paikkaan B. Jos yöjuna, lisäksi luokan mukaan petipaikka. Nyt hinnoista ota selvä Erkkikään, ja makuupaikan hinta vastaa hyvätasoista hotellihuonetta.Junassa oli tunnelmaa, ravintolavaunusta keppanaa ja matka ratkes. Ei, piti mennä "nykyaikaistamaan toimintastrategiaa", nyt puolityhjät junat ja jatkuvat rataviat. Missä suomalainen insinöööritaito?

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Miten tuo insinööritaitoon liittyy?

Kysehän on siitä, mitä me, äänestäjät, olemme halunneet. Ja olemme saaneet juuri sitä. Ei tuo muutos Jumalalta ole tullut.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Insinööri yleensä suunittelee vaunut tilauksenmukaan jonka laatii toinen insinööri ohjeistuksen perusteella. Suomen junissa suositaan pelkistettyä skandinaavista tyyliä yhdistettynä moderniin hictech:n.

Toimituksen poiminnat